Sponsor:
  • Jochen Vermote
Projectleiders:
  • Mathias Desmadryl

Product

Realisaties einde project:

Op Westhoekniveau gedeelde principes van servicemanagement voor IT :introduceren

  • focus op processen rond incidenten, problemen, vragen en veranderingen

  • definiëren processen (incidenten, requests, changes…) en projecten? Welke subprocessen moeten gestandaardiseerd worden?

  • doorlooptijd en prioriteit bepalen

  • rapportering bepalen

  • beslissingsnemers bepalen

Het eindproduct is een uitgewerkt proceshandboek met een uniform framework voor een verbeterde IT-dienstverlening bij ieder lokaal bestuur.

Baten

Wat is de meerwaarde voor de regio?

  • een efficiëntere en kostenbesparende IT-werking

Voorbeeld berekening besparing bij een  2 procent efficiëntere servicemanagement van de IT-medewerkers

  • Het Gemeente zonder Gemeentehuisproject bracht Wim Anckaert in kaart dat er 33,4 VTE IT-medewerkers actief zijn in de Westhoek (2022)

  • Stel dat het servicemanagement ervoor zorgt dat alle medewerkers kan werken

  • Stel dat de personeelskost geraamd wordt op een B2 met 15 jaar ervaring (zijnde €74.167,02 /jaar

Dan zou het project een totale efficiëntiewinst voor de regio betekenen van €49.543,57 /jaar.

Verandering

Criteria geslaagd project: wanneer zijn we tevreden?

  • verhoogde kennis rond servicemanagement bij IT-diensten

  • met opgedane ervaring de interne werking verbeteren

Indicatoren

Indicatoren geslaagd project: wanneer zijn we tevreden?

Het slagen van het project meten op twee manieren:

  • tastbaar afgeleverde product: het proceshandboek

    • aantal processen en subprocessen worden in kaart gebracht en verder uitgewerkt
    • deze processen worden uitgewerkt in een proceshandboek
  • beter servicemanagement (moeilijker te meten)

    • IT-medewerkers die de opleiding volgen staan in voor een beter servicemanagement
    • op een slotevent kunnen ze (elk met hun eigen insteek) realisaties, resultaten, geleerde lessen en verdere uitdagingen presenteren
      (de presentatie is een indicator of de opleiding in de praktijk omgezet werd)

Deelnemende gemeenten

Wens je dit bericht te delen?